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[정보]  HDMI 2.1, 문제가 있을 수 있는 파나소닉칩

 
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Updated at 2020-10-24 13:40:00

퀘이사존 글을 보다가, 사실이라면 AV리시버 쪽에도 문제될 수 있는 부분인거 같아 공유차원에서 링크를 가져와봤습니다. 버그가 있는 Panasonic의 HDMI 2.1 칩셋을 사용한 AV리시버들이 화면이 안나오는 등의 문제가 있을 수 있다는 내용입니다.

 

https://quasarzone.com/bbs/qn_hardware/views/593388

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Comments
2020-10-24 14:36:11

리시버 교체는 1년 뒤로 미뤄 지겠군요.

2020-10-24 16:46:30

리시버 칩셋이 문제 있는거죠?

WR
2020-10-24 17:01:50

제대로 이해한건지 모르겠습니다만 파나소닉에서 만든 칩이 문제가 있는데 이게 데논 마란츠 등 AV리시버에도 들어갔고 마소 엑시엑스에도 들어갔다고 합니다

2020-10-24 17:06:56

헉 엑시엑 4차 예구인데,,,

WR
2020-10-24 17:12:08

저는 2차입니다..;;

2020-10-24 17:31:24
엑박에 들어갔다는 말은 아닌것 같네요. 엑박으로 리시버에 연결햇을때 문제가 생겼고,
TV에 직결했을때는 문제가 없었다 이것 같습니다.
2020-10-24 17:50:58

이건 추이를 지켜볼 수밖에 없겠군요.

2020-10-24 18:13:36

SR7015 구매 대기중인데.
저 내용대로라면 HDR 4K 120hz 영상은 무조건 검정화면이 뜬다는것 같네요.

2020-10-25 07:23:29

저도 7015 구매를 고민 중인데 일단 지켜봐야 겠네요.

2020-10-25 11:07:31

차세대 기기때문에 Denon 6700h로 가야되나 했는데, 이런 이슈가 있으면 좀 더 기다려야 할 것 같습니다. 

야마하 a-2060 이라 e-ARC 가 안되는 걸로 아는데 빨리 이슈가 해결됐으면 합니다.

2020-10-25 16:12:23

HDR 4K 120Hz 라면
올 연말에 나오는 게임기 영상 말고는
정상적인 컨텐츠는 현재 없는거 아닐까요?

UHD BD만 쓰면 아무 문제 없을꺼 같은데요

2020-10-25 21:18:15

개인적으로 물리매체 보다는 넷플이나 유툽 같은 스트리밍 쪽의 지원이 빠를 것 같긴 한데...PC나 차세대 콘솔 기반 환경이 아니라면 당분 간은 문제점이 피부로 와닿지 않을 것 같습니다.
일단 전 주문해 놓은 6700H 취소 안하고 받을 생각입니다만...이게 또 생각해 보면 워낙 명백한 하자인지라 찜찜하긴 하군요.

Updated at 2020-10-26 23:06:32

 3090과 QLED 4K 120Hz 게임을 주로 즐기는 저에게는 엄청난

타격이군요.. 현재 리시버가 HDMI2.0 이라서 PC와 TV를 다이렉트로 

먼저 연결하고 리시버랑은 TV와 eARC로 연결해서 사용중인데...

이게 아직 음성에서 완전한 패스스루가 안되다보니

HDMI2.1 지원 리시버 나옴 바꿔볼까 했던 생각이 싹 가시네요ㅋㅋ

그냥 어차피 글카에  HDMI2.1포트가 두개가 있으니 하나는 TV로

하나는 리시버로 물려서 출력해야겠군요.....

2020-12-16 22:05:06

데논 독일 support 사이트에 올라와 있는 관련 문제에 대한 FAQ 내용입니다.
중요한건 6번째 질문(해당 문제가 앞으로 해결 될것이냐?)에 대한 답변인데요 " 항구적 해결책 제시를 위한 일정을 곧 제시하겠다" 라고 되어있네요

https://denon-de.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/7348

HDMI chipset problem with 4k / 120 HDR output from game consoles

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Answer questions
This FAQ collection generally refers ONLY to 4k / 120Hz-capable AV amplifiers / receivers with an 8k input:

AVR-S960H
AVR-X2700H (DAB)
AVC-X3700H
AVC-X4700H
AVC-X6700H
AVC-A110

Q1: I don't own a 4K / 120Hz-compatible game console, but I have other non-4K / 120Hz-compatible game consoles, media players, a 4K Blu-ray player, a setup box or CD player and I want them all to my AVR connected and use these devices on a daily basis. I would also like to use the ARC or eARC functionality to enjoy the sound of TV apps through my AVR. Is my use case (or setup) also affected by this issue?

A: No, your setup is not affected by this issue. At this point in time, we have no information about any other problem than the problem described in question 2 with some new 4k / 120Hz-capable game consoles.



Q2: Is there a problem if I pass 4K / 120Hz HDR (* 1) I nput through the 8K input of the AVR to my 4K / 120Hz capable TV?

A: Yes, an issue has been identified when passing 4K / 120Hz HDR video game content from some 4K / 120Hz capable game consoles (* 2) through the 8K input on the AVR. A black screen with no sound from the AVR may occur if the video output is set to 120 Hz refresh rate in the game console setup menu (* 2) and "8K EXTENDED" is selected for "4K / 8K signal format" in the AVR setup menu .

(* 1) The 4K / 120Hz RGB signal (8-bit, 10-bit, 12-bit) is affected by this problem. Other 4K / 60Hz and 4K / 120Hz YCbCr 4: 2: 0 signals (8-bit) have been shown to work without problems.
(* 2) Further information on compatibility can be found here .


Q3: What can I do to enjoy 4K / 120Hz HDR gaming experience?

A: You can connect your game console directly to your 4K / 120Hz capable display via HDMI and use the display's ARC / eARC function to route the audio back to the AVR using the HDMI cable connected between the AVR and the display. This allows users to decode the native audio format sent by the source. This method requires that the CEC / ARC option of the display and the HDMI control of the AVR and / or the ARC option of the AVR be activated. In the AVR, this option is in the menu under "Video - HDMI Config.".



Q4: What if I prefer a higher picture quality (color depth) instead of 120Hz refresh rate for my 4K gaming experience?

A: Stick to 60Hz for the refresh rate in the settings menu of your game console so that you can choose up to 12 bits for the color depth. Connect your game console to the AVR's 8K input and enable 8K Advanced for the 4K / 8K signal format in your AVR's setup menu.



Q5: Will I get a picture when I connect my new game console out of the box to the TV via my AVR?

A: Yes, the problem is not observed unless you configure your AVR's game console and setup menu to support 4K / 120Hz HDR as described in question 2. If you don't have 8K or 4K / 120Hz HDR capable displays and only one 4K / 60Hz monitor is connected to your AVR, none of these problems will apply to you. Even if you have a 4K / 120Hz HDR-capable screen and have activated all these settings to enable 4K / 120Hz HDR, as described in question 2, all devices will automatically switch back to 4K / 60Hz so that the monitor outputs an image .



Q6: Will the problem be solved in the future?

A: We apologize for this inconvenience and are currently working on a permanent solution so that in the future you can also enjoy an untroubled 4K / 120Hz HDR experience with the latest sources directly via your AVR. We will soon present a schedule for a permanent solution. We thank you for your patience.

 
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